top of page
  • Tereza Tvrdíková

Chatbot

Aktualizováno: 19. 10. 2022

Můj chatbot Luna - vesmírná vědkyně

Luna je chatbot, jehož účelem je zprostředkovat uživateli informace o třech misích vesmírného výzkumu - programu Artemis I., navigačním systému Galileo a sondě Gaia. Luna slouží k přiblížení základních informací a především k následnému doporučení dalších zdrojů - funguje tak jako motivační rozcestník. Luna neslouží k testování předchozích znalostí, jejím cílem je právě přiblížení nových konceptů a motivaci k vlastní interakci s dalšími zdroji.

Luna je určena pro širokou veřejnost, pro porozumění není nutná hlubší znalost raketové vědy, astrofyziky nebo současného vesmírného výzkumu. Cílila jsem spíše na osvětlení účelu a základních úkolů jednotlivých misí spíše než na jejich technickou a vědeckou stránku, což by mohl být odrazující prvek od interakce s chtbotem pro osoby s nižším vzděláním.

Ačkoliv Luna není plně chatbotem v oblasti tradičního chatování/vedení rozhovoru, jako spíš personalizovaným rozcestníkem pro uživatele, volícího si svou vlastní vzdělávací cestu, její využití jako právě zmíněného nástroje personalizace vzdělávacího procesu mi přijde jako žádoucí a vhodné využití konceptu chatbota.

Rozmýšlení dialogu

V první řadě bych ráda podotkla, že jsem velký nadšenec do vesmírného výzkumu a přijde mi nešťastné, že se o tomto tématu více nemluví ve veřejném diskursu, zároveň se jedná o klíčovou oblast výzkumu pro budoucnost. Přípravu tohoto chatbota tak vedlo moje nadšení z možnosti přiblížit něco málo o tomto tématu skrze tento koncept. Mým úmyslem bylo vybrat několik témat, těm položit základy a navést uživatele na zdroje, zejména pak takovým způsobem, že setká-li se v budoucnosti např. s označením Evropské vesmírné agentury ESA, bude mít k tomuto označení kontext, bude seznámený s některými jejími misemi a cíli a při nejlepším si skrze pozitivní interakci s chatbotem vytvoří k tématu pozitivní vzpomínku, která bude dále ovlivňovat jeho pohled na téma.

Luna je úmyslně personalizována, zejména proto, aby nepřítomnost zdánlivého lidského prvku nevedla ke zdrženlivosti nebo nezúčasněnosti uživatelů. Samotný rozhovor jsem vytvářela tak, aby měl uživatel pocit, že se chatbot přizpůsobuje jeho potřebám a preferencím a měl nad konverzací pocit kontroly a neupadl do chaosu.

Schéma průchodu chatbotem:

Vytvářela jsem tohoto chatbota tak, aby v případě výběru jednoho tématu uživatel automaticky nepřicházel o možnost prozkoumat ostatní, proto jsem zakomponovala možnost cyklického průchodu chatbotem. Úmyslně jsem nechala u chatbota bubliny s předvolenou odpovědí, k usnadnění průchodu chatbotem. Chatbot má také nastavenou odpověď "nerozumím" u většiny interakcí, která vede zpět na výběr témat.

Předposlední interakcí v tomto schématu je "Vložení interaktivního prvku", které bych ráda osvětlila - ESA, Evropská vesmírná agentura, s dokumenty které jsem pracovala v rámci přípravy jednotlivých tématických bloků, mimo jiné vydává také materiály a poklady pro učitele, včetně videoher pro děti pro zpestření výuky. Přišlo mi jako zajímavý nápad přidat takový prvek na konec chatbota pro odreagování i pro dospělé, přičemž "úspěšnost" tohoto prvku plánuji měřit skrze analytiku jako míru prokliknutí.


K Luně se dostanete prokliknutím nadpisu (otevře se nové okno) nebo kliknutím na ikonu Měsíce (zůstanete na stránce).







V rámci úkolu mi bylo zadáno interagovat s chatbotem Hledající František, který prověřuje kompetence uživatele v oblasti vyhledávání informací.

U interakcí s tímto chatbotem jsem byla poměrně dost frustrovaná, nebyla jsem si jistá jakým způsobem mám odpovídat (největší neznámou byly pády odpovědí), u špatných odpovědí jsem si tedy nebyla jistá, jestli je má odpověď opravdu nesprávná nebo zda jsem jen správnou odpověď nenapsala způsobem, který chatbot nerozpoznal. Protože chatbot nedal po zodpovězení správnou odpověď, musela jsem stránku několikrát restartovat abych se dostala ke správné odpovědi (která byla technicky vzato správná od začátku). Otázka nesprávné formulace odpovědí by možná nebyla takovým problémem např. v angličtině, ale v češtině byly otázky o něco záludnější.

23 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Moje PLE (úkol 11.)

Moje PLE tvoří IS MUNI, poznámkovací systém Evernote, cloudová úložiště iCloud a Google Disk, aplikace na výuku jazyků Duolingo a...

Otevřené kurzy (10. úkol)

Otevřený kurz má z hlediska udržitelnosti dva hlavní problémy - prvním je zastarávání a nutnost aktualizace (jak po technické stránce tak...

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page